آپنه‌ی خواب و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و هایپرتنشن

5 ژوئن 2017- محققان اعلام کردند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2، برای افراد مبتلا به آپنه‌ی خواب خفیف تا متوسط (OSA)، 3 برابر افزایش می‌یابد.

 OSAوضعیتی است که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند، از ویژگیهای آپنه‌ی انسدادی خواب، قطع کوتاه مدت تنفس یا تنگی نفس در هنگام خواب است.

 محققان کالج پزشکی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده همچنین دریافتند که خطر ابتلا به هایپرتنشن(فشار خون بالا) در افراد مبتلا به آپنه‌ی خواب خفیف تا متوسط، 4 برابر بیشتر است.

چکیده‌ مقاله های این دو تحقیق در پنجم و هفتم ماه ژوئن در نشست سالانه جوامع متخصصان خواب در بوستون ارائه می شود و هر دو مقاله در مجله‌ی Sleepبصورت آنلاین منتشر شده است.

این مطالعات به صورت تصادفی و بر روی جمعیت عمومی شامل 1741 بزرگسال انجام گردید.  افراد شرکت کننده در ابتدای مطالعه از نظر پزشکی ارزیابی شده و وضعیت خواب این افراد در یک مرکز خواب مانیتور گردید.  شرکت کنندگانی که در شروع تحقیق به فشارخون بالا (هایپرتنشن ) مبتلا نبودند، پس از ده سال مجدداً بررسی شدند.

این دو مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و فشارخون بالا در افراد جوان و بالغین میانسال بیشترین میزان است.

دکتر Yun Liیکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که تشخیص زود هنگام و درمان آپنه‌ی خفیف تا متوسط از بیماریهای قلبی متابولیکی در افراد جوان و میانسال، در آینده جلوگیری می‌کند.

با توجه به ارتباط قوی‌تر آپنه‌ی خواب با اختلالات متابولیکی در این گروه سنی، باید برشاخص‌های متابولیکی و مداخلات شیوه‌ی زندگی مانند کنترل وزن، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مدیریت استرس بصورت سالانه نظارت گردد. علایم آپنه‌ی خواب عبارتند از: خواب آلودگی در طول روز، خروپف بلند، فراموشی وهمچنین سر دردهای صبحگاهی.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/sleep-apnea-leads-to-three-fold-increased-risk-of-type-2-diabetes,-researchers-report-92128928.html